احتمالا همه ما اولین بار هشتگ را روی صفحه شماره‌گیر تلفن‌های قدیمی خانه‌مان دیده‌ایم. منظورم همان دکمه مربع خودمان است!

هشتگ چیست؟

اما امروز کلمه هشتگ دیگر نه به آن دکمه نه‌چندان کاربردی روی تلفن‌های خانه، که به چیز دیگری اشاره می‌کند! اگر می‌خواهید بدانید هشتگ چیست، چطور باید در دنیای آنلاین از آن استفاده کرد و اصلا این عبارت چطور یک کسب و کار اینترنتی را دگرگون می‌کند، با من همراه باشید!

هشتگ چیست؟

سال‌ها پیش عبارت # در زبان انگلیسی برای اشاره به کلمه Number استفاده می‌شد. مثلا نفر اول جهان در مسابقات کشتی را با #1 نشان می‌دادند. اما امروز کلمه هشتگ چیزی است که در دنیای وب، مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی و سپس وب سایت‌ها استفاده می‌شود.

به زبان ساده، هشتگ ابزاری برای دسته‌بندی کردن و کنار هم قرار دادن محتواهای مشابه است!

اجازه بدهید با 2 مثال، همه چیز را برای‌تان روشن کنم:

کاربرد هشتگ در شبکه‌های اجتماعی

ابتدا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

هشتگ گذاری در اینستاگرام

همانطور که مشخص است، در بخشی از این پست اینستاگرامی، بعد از # یک کلمه نوشته شده. در واقع ما در زبان تخصصی به این می‌گوییم هشتگِ کافی_شاپ. حالا تصویر پایین را مشاهده کنید:

کاربرد هشتگ

اینجا بعد از اینکه در قسمت tags یا همان هشتگ‌ها در اینستاگرام این کلمه را جستجو کردم، در میان ده‌ها هزار پست دیگر، این پست را هم دیدم. پس عملا در اینستاگرام هر کسی می‌تواند با قرار دادن یک هشتگ با حرف و کلمه دلخواه، پستش را به صفحه آن هشتگ ببرد.

قرار دادن این هشتگ زیر پست هم کار خیلی آسانی است، فقط کافی است حین نوشتن متن پست یا همان کپشن، علامت # را قرار داده و سپس کلمه مورد نظر را بدون فاصله بنویسید. منظور از بدون فاصله، این است که الزاما یا باید کلمه‌تان سرهم نوشته شود یا به کمک _ آن را بِهم متصل کنید. این قانون در تمامی شبکه‌های اجتماعی صدق می‌کند.

کاربرد هشتگ در سایت

هشتگ‌ها در سایت کاربرد نسبتا مشابه اما در عین حال متفاوتی از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی دارند! یعنی چه؟ نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

تگ سایت

توضیح: هشتگ، برچسب یا همان تگ در سایت

اینجا صاحب سایت زیر پستش، یک هشتگ با عبارت #پیکسل مسی قرار داده. حالا اگر روی همین هشتگ کلیک کنم، به این صفحه می‌روم:

تگ گذاری در سایت

همانطور که قابل مشاهده است، وارد صفحه‌ای شدم که علاوه بر آن پست، دیگر پست‌هایی وجود دارند. در واقع تمامی این پست‌ها این هشتگ را دارند. تنها تفاوت کاربرد هشتگ‌ها در سایت و شبکه‌های اجتماعی، در این است که در سایت شما صرفا می‌توانید محتواهای درون سایت‌تان را با هشتگ‌ها دسته‌بندی کنید. اما در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ زدن زیر پست‌تان، عملا آن را در کنار پست ده‌ها یا هزاران پیج دیگر قرار داده‌اید.

هشتگ ها دقیقا چه کاربردی دارند؟

با توجه به اینکه اهمیت هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از سایت است، از اینجا به بعد در مورد هشتگ‌ها در سایت صحبت نمی‌کنم. همانطور که تا اینجا مشاهده کردید، هدف اصلی از به وجود آمدن چیزی به اسم هشتگ، دسته‌بندی شدن محتواها در یک رسانه است. به این ترتیب کاربران می‌توانند با جستجوی آن هشتگ، راحت‌تر محتوای دلخواه‌شان را ببینند. مثلا اگر از افراد علاقه‌مند به محصولات چوبی باشید، می‌توانید با نوشتن هشتگ wood در اینستاگرام، به دنیایی از پست‌های مرتبط وارد شده و محصولات چوبی را مشاهده کنید:

هشتگ های اینستاگرام

توضیح تصویر: تا الان در این هشتگ بیشتر از 250 هزار پست منتشر شده

اما حالا کاربرد هشتگ‌ها برای صاحبان کسب و کار و افرادی که پیج یا کانال دارند چیست؟

بازاریابی و تحول کسب و کار با هشتگ ها!

خب، وارد دنیای بازاریابی شویم! ببینید، به طور کلی یک کسب و کار می‌تواند به 2 روش از هشتگ‌ها برای بازاریابی کمک بگیرد:

1_ هشتگ برای جذب مخاطب

اولین و رایج‌ترین کاربرد هشتگ‌ها، دیده شدن است! اگر دقت کنید، اغلب پیج‌های اینستاگرامی، برای هر پست‌شان چیزی بین 5 الی 30 هشتگ قرار می‌دهند. آیا این‌همه هشتگ صرفا برای دسته‌بندی کردن است؟! نه.

در واقع صاحبان این پیج‌ها با قرار دادن هشتگ زیر پست‌های‌شان، در تلاشند کاری کنند که پست‌شان در صفحه هشتگ‌های مربوطه قرار گرفته و توسط مخاطبانی که به موضوع این هشتگ‌ها علاقه دارند، دیده شود. عملا هشتگ‌گذاری خودش یکی از تکنیک‌های مهم در جذب فالوور است که در ادامه کمی بیشتر در موردش توضیح می‌دهم. همینطور در مورد این موضوع در مقاله «بازاریابی اینستاگرام» صحبت کردم.

2_ هشتگ برای کمپین و برند

دسته‌ای از هشتگ‌ها وجود دارد که به آنها هشتگِ برند می‌گویند. نه که این هشتگ‌ها از پایه با هشتگ‌های عادی فرق کنند، در واقع تفاوت در خود عبارت آن است. مثلا اگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار در حوزه طراحی سایت هدف‌تان این باشد که پست‌تان توسط مخاطبان‌تان دیده شود، خب احتمالا از هشتگ‌هایی مثل طراحی سایت و کسب و کار اینترنتی استفاده می‌کنید.

جذب فالوور با هشتگ

توضیح: هشتگ برندی که دیجی کالا برای پست‌های خاصش با موضوع آنباکس استفاده کرده

اما بعضی مواقع صاحب پیج، اقدام به ساخت هشتگی می‌کند که به شدت اختصاصی است و اصلا کسی تا الان در آن محتوایی منتشر نکرده. مثلا: #طراحی_سایت_پرتال یا مثلا #ساخت_سایت_در_ده_ثانیه! یا مثلا #جشنواره_طراحی_سایت_پرتال!

اما این هشتگ‌ها چه کاربردی دارند؟ هشتگ‌هایی که با اسم برند پیوند خورده‌اند، مثلا همان طراحی سایت پرتال، هشتگ‌هایی هستند که کسب و کار می‌سازد تا مخاطب با کلیک روی آن، صرفا تمامی محتواهای اختصاصی برندش را ببیند. مثلا ما می‌توانیم در اینستاگرام پرتال این هشتگ را زیر پست‌های اصلی و مهم‌مان بگذاریم و سپس با تبلیغ کردنش، کاری کنیم که مخاطب با ورود به آن، پست‌های‌مان را یک‌جا مشاهده کند.

هشتگ‌های کمپین هم که با عبارت‌هایی مثل جشنواره، مسابقه یا یک اسم خاص همراهند، اصولا در مسابقات و رویدادها استفاده می‌شوند. مثلا ما می‌توانیم در اینستاگرام یک مسابقه برای افزایش فالوورهای‌مان راه‌اندازی کرده و به مخاطبان‌مان بگوییم برای شرکت در مسابقه، با هشتگ جشنواره_طراحی_سایت_پرتال پست‌های‌شان را منتشر کنند.

اصول هشتگ‌گذاری برای جذب مخاطب بیشتر

خب، تا اینجا اطلاعات زیادی در مورد هشتگ‌ها به دست آوردیم. اما اجازه بدهید کمی هم بحث را تخصصی کنم و در مورد اصول استفاده از هشتگ‌ها برای جذب مخاطب بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حرف بزنم. با توجه به اینکه در حال حاضر اینستاگرام محبوب‌ترین رسانه اجتماعی در ایران است، باز هم مثال‌ها را با آن جلو می‌برم. خب، به طور کلی در اصول هشتگ‌گذاری هم 2 روش وجود دارد:

1_ هشتگ‌گذاری کلاه سفید

در این روش که روش اصولی و اصلی است، ما سعی می‌کنیم صرفا هشتگ‌های مرتبط به پست‌مان را زیر آن قرار بدهیم. مثلا اگر یک پست در زمینه کسب و کار اینترنتی منتشر کرده‌ایم، صرفا کلماتی مثل همان کسب و کار اینترنتی، کار اینترنتی، درآمد اینترنتی یا نهایتا عبارات نسبتا مرتبط مثل طراحی سایت و کارآفرینی را زیر آن منتشر می‌کنیم.

در همین حین باید بدانید که بهتر است تعداد هشتگ‌هایی که زیر هر پست قرار می‌دهید، بیشتر از 10 یا نهایتا 15 عدد هم نباشد. چراکه اغلب مواقع قرار دادن هشتگ بیشتر تاثیری نداشته یا حتی تاثیر منفی خواهد داشت.

نکته: اینکه پست‌تان در صدر هشتگ‌ها قرار بگیرد یا اصلا در جایگاه‌های پایین قرار گرفته و دیده نشود، ارتباط مستقیمی با رفتار مخاطبان نسبت به آن دارد. منظور لایک و کامنت و اشتراک‌گذاری مخصوصا در دقایق اول انتشار پست است.

2_ هشتگ‌گذاری کلاه سیاه

این روش هشتگ گذاری گاها حتی می‌تواند بازدهی خوبی برای برند داشته باشد، اما مشکل اینجاست که اغلب، این کار باعث ایجاد برندسازی منفی و بی‌اعتمادی مخاطبان می‌شود.

هشتگ گذاری کلاه سیاه

توضیح: نمونه هشتگ‌دزدی و انتشار پست نامرتبط در هشتگ محبوب

در این تکنیک ما به جای اینکه فقط هشتگ‌های مرتبط زیر پست منتشر کنیم، هر هشتگ پربازدید و حتی ترندی را زیر آن قرار می‌دهم. مثلا اگر بحث داغ امروز حمله اوکراین به روسیه است، با قرار دادن هشتگ اوکراین یا روسیه_اوکراین ممکن است مخاطبان زیادی جذب کنیم اما خب همانطور که گفتم، احتمالا به این ترتیب به برندمان آسیب بزنیم. به این کار اصطلاحا Hashtag Hijacking هشتگ‌دزدی هم گفته می‌شود.

نکته: بعضی برندها هشتگ‌های عادی را در کپشن پست می‌نویسند، سپس یک کامنت شامل انواع هشتگ‌ها در بخش نظرات همان پست قرار می‌دهند. این‌کار هم باعث می‌شود پست به صفحه هشتگ‌های منتشر شده برود اما اثربخشی آن تفاوت خاصی با انتشار هشتگ در کپشن ندارد.

استراتژی هشتگ‌گذاری چیست؟

این روزها عبارت استراتژی هشتگ‌گذاری بارها توسط مخاطبان و حتی مدرسان «افزایش فالوور اینستاگرام» استفاده می‌شود. هر کدام هم از به کار بردن این کلمه، منظور خاصی دارند!

اما به نظر من رایج‌ترین و درست‌ترین منظور این عبارت، این است: {اینکه یک توازن بین هشتگ‌های پررقابت، کم‌رقابت و هشتگ‌های برند در هر پست رعایت کنید.}

مثلا یک استراتژی مناسب این است که برای پست‌های عادی‌تان، 1 الی 3 هشتگ پررقابت (مثلا هشتگ #کارآفرینی) و 5 تا 8 هشتگ کم‌رقابت یا با رقابت متوسط (مثلا هشتگ #کسبوکارآنلاین) و 1 تا 2 هشتگ برند قرار بدهید. همینطور برای پست‌هایی که محتوای خاص و جذابی دارند، تعداد هشتگ‌های پررقابت را بیشتر کنید چون احتمال موفقیت این پست‌ها بیشتر است. البته ممکن است با توجه به شرایط و بازخوردی که تا الان گرفته‌اید، تعداد این هشتگ‌ها را کم و زیاد کنید.

هشتگ در استوری اینستاگرام

جالب است بدانید شما می‌توانید حتی در استوری اینستاگرام هم هشتگ قرار بدهید. بعضا هم ممکن است اینستاگرام این استوری شما را در هشتگ‌های خودش نمایش بدهد. برای بررسی دقیق‌تر بهتر است این تکنیک را چند بار تست کرده و بازدهی‌اش را بررسی کنید. البته دقت کنید که در حال حاضر اجازه ندارید در استوری بیشتر از 10 هشتگ منتشر کنید.

هشتگ‌ها در توییتر

راستش را بخواهید، به نظر من بهترین رسانه برای بررسی کاربرد هشتگ‌ها، توییتر است! در واقع اولین رسانه اجتماعی که در آن هشتگ استفاده شد همینطور توییتر بود.

هشتگ گذاری در توییتر

چیزی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، اولین توییت است که در آن کریس مسینا، مخترع هشتگ، مردم را به استفاده از این علامت برای دسته‌بندی محتواها دعوت کرد. جالب اینجاست که در ابتدا مدیران توییتر اصلا از این ایده استقالبی نکردند اما یک سال بعد که کاربران برای دسته‌بندی محتواهای مرتبط به آتش‌سوزی سن‌دیه‌گو از هشتگ sandiegofire# استفاده کردند، عملا هشتگ‌ها بیشتر از قبل معروف شدند و نظر مدیران توییتر هم تغییر کرد.

در هر حال امروز هم می‌توان گفت کاربران توییتر بیشتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی جنبه استفاده از هشتگ‌ها را دارند. نکته جالب دیگر این است که این روزها وقتی بخواهند ترند شدن یک موضوع و میزان اهمیتش در دنیا یا در یک کشور را بررسی کنند، به سراغ هشتگ‌های توییتر می‌روند! مثلا اگر بگویند هشتگ اوکراین-روسیه در توییتر جزو هشتگ‌های برتر شده، یعنی مخاطبان به این موضوع توجه زیادی نشان داده‌اند.

انقلاب‌های توییتری!

واژه انقلاب توییتری، به این موضوع اشاره می‌کند که کاربران دنیای امروزی به جای اعتراض حضوری، به راه‌اندازی یک کارزار در وب و هشتگ‌های توییتر بسنده می‌کنند. در عین اینکه خیلی‌ها این رفتار را نادرست دانسته و می‌گویند اعتراض واقعی باید به‌شکل حضوری انجام شود، امروز این روش اعتراض بسیار محبوب شده. مثلا هشتگ‌هایی در اعتراض به اقدامات جنگی آمریکا، هشتگ‌های ضد نژادپرستانه، ضد خشونت و… تا امروز بارها ترند و محبوب شده‌اند.

هشتگ های ترند

هشتگ‌های پربازدید کدامند؟

تا اینجا احتمالا متوجه شدید که اگر زیر پست‌های‌تان هشتگ‌های پربازدیدی منتشر کنید، افراد بیشتری آنها را مشاهده کرده و خب در نتیجه مخاطبان بیشتری خواهید داشت.

همین موضوع ممکن است باعث شده شده از خودتان بپرسید هشتگ‌های پربازدید کدامند و اصلا شاید برای پیدا کردن‌شان در گوگل هم جستجو کرده باشید. اما اجازه بدهید یک نکته مهم را بگویم:

هیچ ابزاری در سطح وب وجود ندارد که بتواند به طور دقیق هشتگ‌های پربازدید را به شما معرفی کند! (حداقل در ایران اینطور است…) حتی مقالاتی که در این زمینه نوشته شده و ادعا می‌کنند لیست هشتگ‌های پربازدید را در اختیارتان قرار می‌دهند، صرفا در حال نمایش هشتگ‌هایی هستند که پست زیادی در آن منتشر شده و پررقابتند! با توجه به این موضوع:

  • اولا بدانید که الزاما هر هشتگی که پست‌های زیادی دارد، پرمخاطب نیست.
  • برای پیدا کردن هشتگ‌های پربازدید حوزه کاری‌تان باید دائما تست کرده و با قرار دادن هر کدام زیر پست‌ها و بررسی بازخورد، نتیجه‌گیری کنید.
  • همینطور می‌توانید با بررسی هشتگ‌های پست رقبای محبوب‌تان، تا حدودی هشتگ‌های پربازدید را پیدا کنید.
  • یادتان باشد که هشتگ‌های شلوغ و پرمحتوا، رقابت زیادی هم دارند و عملا رسیدن به صدر آنها کار سختی است.

هشتگ های پربازدید

توضیح تصویر: نمایش آمار دیده شدن پست از طریق هشتگ‌ها در بخش Insight اینستاگرام

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله به زبان ساده فهمیدیم که هشتگ چیست و با کاربرد هشتگ‌ها در اینستاگرام، توییتر و به طور کلی دنیای رسانه‌های اجتماعی آشنا شدیم.

راستی اگر شما هم تجربه‌ای از هشتگ‌گذاری دارید، یا سوالی در این مورد برای‌تان پیش آمده، در بخش نظرات منتظر خواندن تجربیات و سوالات‌تان هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.