یکی از ویژگی‌های کسب و کارهای موفق، این است که به آمار اهمیت زیادی می‌دهند! حتی بسیاری از آنها متخصصانی دارند که وظیفه‌شان تجزیه و تحلیل آمار است!

اگر شما هم از این دسته بیزینس‌ها هستید یا حداقل قرار است در آینده به چنین کسب و کاری تبدیل شوید، قطعا باید بدانید که google data studio چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله به زبان ساده این ابزار جذاب گوگل را به شما معرفی می‌کنم تا به کمکش یک تحول در قسمت تجزیه و تحلیل‌تان به وجود بیاورید.

گوگل دیتا استودیو چیست؟

گوگل دیتا استودیو چیست؟

google data studio یکی از ابزارهای رایگان و البته جدید گوگل است. این ابزار که در حوالی سال 2016 توسط گوگل معرفی شد، به شما اجازه می‌دهد از انواع ابزارهای مختلف مرتبط به کسب و کارتان، یک‌سری گزارش ارزشمند گرفته و آن‌ها را در قالب داده‌ها و آمارهای تصویری و زیبا در بیاورید! مثلا:

تصویر کنید شما یک فروشگاه اینترنی محصولات چوبی هستید، یک وب سایت دارید، در اینستاگرام فعالیت می‌کنید و همینطور از طریق همکاری در فروش دیجی کالا هم محصولات‌تان را می‌فروشید. حالا برای اینکه یک‌سری آمار ارزشمند در مورد کسب و کارتان داشته باشید، می‌توانید:

  • آمار ابزار Insight اینستاگرام،
  • آمار گوگل آنالیتیکس سایت
  • و همینطور آمار فروش‌تان در دیجی کالا از طریق یک فایل اکسل

را به دیتا استودیو بدهید. به این ترتیب این ابزار آمار هر کدام را در یک صفحه با یک ظاهر جذاب و متفاوت در اختیارتان قرار می‌دهد. آماری مثل اینکه به طور کلی در دنیای وب چند نفر با شما آشنا شده‌اند، فروش‌تان جمعا چقدر بوده و هر ابزار چقدر فروش جداگانه داشته و… .

همینطور این صفحه آماری می‌تواند جزئیات دقیق‌تری هم در مورد هر بخش فعالیت‌تان داشته باشد. مثلا اینکه در ماه گذشته کدام پست‌تان در اینستاگرام محبوب‌ترین بوده، کدام محصول‌تان در دیجی کالا بیشتر به فروش رفته و کدام صفحه‌تان در سایت توانسته مخاطبان را زمان بیشتری با خودش درگیر کند!

دقت کنید، این ابزار به تنهایی آمار را برای‌تان آنالیز نمی‌کند. در واقع داده‌ها را از ابزارهای آمارگیر دریافت کرده و با ظاهر دلخواه شما نمایش می‌دهد.

آمار داینامیک در گوگل دیتا استودیو

ببینید، اغلب ابزارهایی که در اختیار شما قرار گرفته و اجازه می‌دهند یک گزارش از وضعیت کسب و کارتان بسازید، گزارش‌شان ایستا است! یعنی مثلا از ماه گذشته یک‌سری آمار و نمودار به شما می‌دهند تا بفهمید در 30 روز قبل شرایط به چه شکلی بوده.

اما یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گوگل دیتا استودیو این است که می‌توانید به کمک آن آمار داینامیک و پویا داشته باشید! یعنی چه؟ یعنی اگر بخشی از گزارش‌تان در مورد آمار فروش فلان محصول سایت‌تان است، با هر فروش این محصول آمار این ابزار هم به روز می‌شود! به این ترتیب می‌توانید عملا آمار زنده‌ای از وضعیت کسب و کارتان در اختیار داشته باشید.

امکانات ابزار

امکانات گوگل دیتا استودیو

امکاناتی که باعث شده دیتا استودیو در مدت کوتاهی اینقدر محبوب دل کاربران شود، این‌ها بوده‌اند:

  • توان ایجاد لینک و تصویر قابل کلیک در گزارش
  • قابلیت حاشیه‌نویسی گزارش‌ها
  • قابلیت استفاده از رنگ‌ها و تم‌های متفاوت برای زیباسازی
  • قابلیت اتصال به بیشتر از 10 ها ابزار آماری در سطح وب
  • قابلیت استفاده از انواع نمودارهای میله‌ای، شمعی، جدول، نقشه جغرافیایی و…
  • قابلیت اتصال به اغلب شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و فیسبوک و…
  • قابلیت اشتراک‌گذاری بدون محدودیت آمار
  • قابلیت جاسازی آمار در سایت
  • بدون نیاز به دانش برنامه نویسی

مزایای گوگل دیتا استودیو چیست؟

بیایید به طور خلاصه ببینیم این ابزار چه مزایایی دارد؟

  • رایگان: کار با این ابزار به طور کامل رایگان است و نیاز به صرف هیچ هزینه‌ای برایش ندارید.
  • جامع: عملا دیتا استودیو شما را نسبت به استفاده از هر ابزار مشابه دیگری بی نیاز می‌کند.
  • معتبر: به دلیل جایگاه گوگل، آماری که از دیتا استودیو به بقیه ارائه می‌کنید، معتبر و قابل قبول است.
  • جذاب: دیتا استودیو به شما اجازه می‌دهد از انواع جزئیات برای زیباتر کردن گزارش‌تان استفاده کنید.

کاربرد google data studio چیست؟

خب، تا اینجا فهمیدیم که این ابزار در ساخت یک‌سری گزارش‌های جذاب به ما کمک می‌کند. اما خب به طور دقیق‌تر از این گزارش‌ها کجا استفاده می‌شود؟

1_ در جلسات کاری

بسیاری از مدیران بازاریابی شرکت‌های بزرگ و کوچک باید در بازه‌های زمانی مشخص، در مورد فعالیت‌های هر ماه و نتیجه فعالیت‌های‌شان یک‌سری گزارش تهیه کنند. دیتا استودیو عملا به این افراد کمک می‌کند با کم‌ترین زحمت ممکن، گزارشی از تمامی ابزارهای مورد استفاده و فعالیت‌های‌شان داشته و آن را در اختیار کارفرما قرار بدهند. این در حالی است که اگر این ابزار نباشد، متخصص بازاریابی احتمالا باید از هر ابزار به طور جداگانه یک گزارش بگیرد و این به شدت زمان‌بر است.

2_ در جلسات جذب سرمایه‌گذار

کاربردهای گوگل دیتا استودیو

اگر تا الان وارد جلسات جذب سرمایه‌گذار شده باشید، می‌دانید که این افراد اغلب انسان‌های هوشمندی هستند و به یک‌سری آمار روی کاغذ اعتماد نمی‌کنند! گوگل دیتا استودیو علاوه بر امکان ساخت آمار سریع، به شما اجازه می‌دهد گزارشی قابل اعتماد و جامع در اختیار سرمایه‌گذاران بگذارید.

3_ در جلسات رفع ایراد

بسیاری از مواقع ممکن است شما با سیستم‌های تبلیغاتی مختلف همکاری کنید. مثلا یک سیستم تبلیغاتی برای افزایش بازدید سایت‌تان. اما در این بین، متوجه می‌شوید که آمار ارائه شده از طرف سیستم تبلیغاتی اشتباه است و مثلا به شما می‌گویند 2 هزار کاربران به سایت‌تان آمده در حالی‌که آمار گوگل آنالیتیکس، تعداد 1400 کاربر را نمایش می‌دهد. حالا اینجا می‌توانید بدون نیاز به دادن دسترسی به متخصصان آن شرکت تبلیغاتی، آمار گوگل آنالیتیکس را به کمک دیتا استودیو در اختیارشان قرار داده و درخواست توضیح کنید!

4_ در بازاریابی محتوا!

بعضی کسب و کارها برای جلب اعتماد مخاطبان، برای نمایش پشت صحنه کسب و کارشان و همینطور نمایش نتایج امیدوار کننده، ترجیح می‌دهند آماری را در مورد خودشان با کاربران به اشتراک بگذارند. مثلا دیجی کالا هر سال آمار فروش کسب و کارش را در قالب یک فایل PDF منتشر می‌کند.

حالا اینجا گوگل دیتا استودیو کمک می‌کند با آوردن آمار از ابزارهای مطمئنی مثل گوگل آنالیتیکس، اینستاگرام، فیسبوک و… راحت‌تر به مخاطبان ثابت کنید که آمارتان واقعی است.

منابع آمار گوگل دیتا استودیو چیست؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند این ابزار صرفا قرار است به دیگر ابزارهای خود گوگل متصل شده و آمار را از چیزهایی مثل سرچ کنسول یا آنالیتیکس برای‌مان بخواند. اما اینطور نیست. در عین تعجب باید بدانید دیتا استودیو به شما اجازه می‌دهد از 500 منبع مختلف آمار را برداشت کنید! مثلا:

  • گوگل ادز
  • گوگل آنالیتیکس
  • اینستاگرام
  • فیسبوک
  • یوتیوب
  • سرچ کنسول
  • MySQL DB
  • و حتی فایل‌های اکسل!

روند کار دیتا استودیو

خب، تصور کنید به عنوان یک کاربر صفر قرار است به سراغ این ابزار بروید. در ادامه به طور خلاصه به شما توضیح می‌دهم در این ابزار باید چه اقداماتی را انجام بدهید.

1_ ثبت نام

ثبت نام در گوگل دیتا استودیو

در مرحله اول با ورود به این لینک، وارد ابزار دیتا استودیو گوگل می‌شوید. اگر از قبل در مرورگر به حساب گوگل‌تان متصل شده باشید، نیازی به ثبت نام دوباره در ابزار ندارید. البته حواس‌تان باشد، اگر قرار است بعدا این ابزار را به سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس متصل کنید، باید با اکانت گوگلی واردش شوید که به این 2 ابزار هم متصل است.

2_ اتصال به منابع داده

کار با گوگل دیتا استودیو

منظور از منابع داده، همان ابزارهای مختلف مثل مثل سرچ کنسول یا ابزار شبکه‌های اجتماعی دلخواهی است که می‌خواهید به کمک دیتا استودیو آمارشان را دریافت کنید. در واقع بعد از ثبت نام در ابزار و اقدام برای ساخت یک گزارش جدید، باید به هر کدام از منابع داده که می‌خواهید متصل شده و آن را با دیتا استودیو کانکت کنید. همانطور که می‌دانید برای این کار باید آیدی و رمز هر حساب را داشته باشید.

شخصی‌سازی گزارش

گزارشات گوگل دیتا استودیو

بعد از اتصال ابزارهای مورد نظر و انتخاب آن‌ها برای ساخت گزارش، می‌توانید از قابلیت‌هایی که google data studio در اختیارتان قرار داده، برای ساخت یک گزارش جذاب و خاص کمک بگیرید. به زبان دیگر در این مرحله به کمک انواع نمودار، تم‌های رنگی و… یک گزارش زیبا درست می‌کنید.

اشتراک‌گذاری

Google Data Studio چیست؟

در نهایت هم می‌توانید گزارش ساخته شده را با دیگران به اشتراک گذاشته یا اصلا آن را در صفحات دلخواه سایت خودتان و دیگران، قرار بدهید تا به‌شکل زنده آمار را در اختیار مخاطبان بگذارد.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که گوگل دیتا استودیو چیست، چه کاری می‌کند، کجاها کاربرد دارد و در نهایت به طور خلاصه نحوه کار با آن را یاد گرفتیم. البته قطعا در آینده یک آموزش جامع‌تر برای کار با این ابزار در اختیارتان می‌گذاریم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.