معرفی بهترین سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی، شما را در مسیر تبدیل شدن به یک آزادکار موفق

البته این یک مقاله عادی برای معرفی سایت‌ها نیست، چراکه در آن می‌خواهم بعد از معرفی بهترین سایت های فریلنسری، نکاتی مهم از جنس تجربه را هم به شما توضیح بدهم که قطعا سرعت موفقیت‌تان در این حوزه را بالا می‌برد.

بهترین سایت های فریلنسری ایرانی

خب اول از همه اجازه بدهید به سراغ سایت های فریلنسری ایرانی بروم و شما را با بهترین‌ها آشنا کنم. با من همراه باشید.

1_ انجام میدم

سایت فریلنسری انجام میدم

توضیحات عکس: لیست کاره‌ها در انجام میدم

انجام میدم یا اولین سایت فریلنسری ایرانی است یا حداقل من اول از همه با این سایت آشنا شدم! این وب سایت در آن ابتدا، به ازای معرفی هر کاربر جدید، به مخاطبانش هدیه نقدی حدود 1 الی 2 هزار تومانی می‌داد و همین استراتژی باعث شد در یک برهه مخاطبان زیادی جذب کند.

روند کار در انجام میدم به 2 شکل است:

شکل اول و عادی این است که شما به عنوان فریلنسر، برای هر خدمتی که می‌توانید ارائه کنید، یک کاره بسازید. بعد از این کارفرمایان با جستجوی عنوان خدمت، می‌توانند با مشاهده کاره‌‌ها، از بین شما و دیگر همکاران‌تان یک فریلنسر را انتخاب کرده و با او همکاری کنند.

در شکل دوم، کارفرما به سراغ بخشی به اسم درخواست پروژه اختصاصی رفته و نیازش را توضیح می‌دهد. به این ترتیب پیام کارفرما به تمامی افراد مرتبط در آن حوزه ارسال شده، آنها برای کارفرما پیشنهادشان را ارسال کرده و در نهایت او می‌تواند با هر کدام که دوست داشت، همکاری کند. در حال حاضر در این سایت فریلنسرهای حوزه «بازاریابی اینترنتی»، محتوا، برنامه نویسی و… فعالند.

بهترین سایت های فریلنسری

توضیح عکس: سطح فروشندگی در انجام میدم، بر اساس امتیاز شما و همینطور پرداخت هزینه قابل تغییر است.

دقت کنید، در انجام میدم بر اساس امتیاز و سطح کاری‌تان، باید به ازای هر پروژه چیزی بین 10 الی 19 درصد را به عنوان پورسانت پرداخت کنید. در حال حاضر اگر می‌خواهید یک فریلنسر موفق باشید، پیشنهاد می‌کنم حتما در این سایت ثبت نام کنید چون مخاطبان زیادی دارد.

2_ پونیشا

سایت فریلنسری پونیشا

پونیشا رقیب اصلی سایت انجام میدم و یکی دیگر از بهترین سایت های فریلنسری در ایران محسوب می‌شود. روند فعالیت در پونیشا به این شکل است که شما یک پروفایل به عنوان فریلنسر می‌سازید، سپس کارفرماهای مختلف نیازشان را در قالب یک پروژه ایجاد می‌کنند، بعد از این شما و دیگر فریلنسرها باید به او پیشنهاد همکاری بدهید. در نهایت کارفرما با توجه به مواردی مثل امتیازی که دارید، قیمت پیشنهادی و زمان، با شما یا یکی دیگر از همکاران‌تان همکاری می‌کند.

کسب درآمد از فریلنسری

بر خلاف انجام میدم، باید برای فعالیت زیاد در پونیشا، به آن به‌شکل ماهانه یا سالانه حق عضویت بپردازید. حق عضویت هم بر اساس قابلیت‌های مختلفی که مد نظر دارید، بین 35 تا 70 هزار تومان ماهیانه یا 2 میلیون و 900 هزار تا 5 میلیون و 800 هزار تومان است. با اینکه توضیحاتی در مورد میزان کمیسیون در پونیشا پیدا نکردم، اما فکر می‌کنم این سایت از فریلنسرها حدود 10 درصد از دستمزدشان را هم می‌گیرد.

اگر قرار است فریلنسر موفقی شوید، الزاما باید در پونیشا هم یک اکانت داشته باشید چراکه مخاطبان زیادی در آن فعالند.

3_ پارس کدرز

پارس کدرز هم یکی دیگر از سایت های فریلنسری ایرانی است که سال‌ها به دلیل اسمش تصور می‌کردم صرفا مختص برنامه نویسان است! البته به نظرم این اسم واقعا یک ضعف برای این سایت محسوب می‌شود چراکه خیلی از همکارانم هم دقیقا همین نظر را در مورد آن داشتند. در هر حال، پارس کدرز برای همه انواع خدمات از جمله ترجمه و «تولید محتوا» هم استفاده می‌شود. نحوه کار در آن به این شکل است که کارفرما پروژه مورد نظرش را شرح داده و سپس منتظر پیام متخصصان می‌ماند.

سایت فریلنسری پارس کدرز

در پارس کدرز، فریلنسرها بر اساس اینکه اکانت رایگان دارند یا پولی، بین 10 الی 15 درصد کمیسیون از هر پروژه به سایت می‌دهند.

4_ کارلنسر

کارلنسر یکی از سایت های فریلنسری ایرانی است که خیلی بین مخاطبان شناخته شده نیست اما بالاخره می‌توانید برای جذب پروژه‌های بیشتر، در آن‌هم فعالیت کنید.

سایت فریلنسری کارلنسر

نحوه کار این وب سایت هم مشابه اغلب سایت‌های رقبا، از سمت کارفرما شروع شده و بعد از اینکه او پروژه مورد نظرش را ثبت کرد، می‌تواند نظر فریلنسرها را مشاهده کرده و تصمیم بگیرد. فریلنسرها در این سایت بر اساس سطح کاربری‌شان بین 10 الی 20 درصد کمیسیون می‌پردازند. در واقع با خرید سطوح حرفه‌ای‌تر، می‌توانید کمیسیون کم‌تری داده و قابلیت‌های بیشتری در اختیار بگیرید.

5_ تایپ ایران

بر خلاف سایت‌های قبلی، تایپ ایران یک وب سایت تخصصی فریلنسری در زمینه خدمات تایپ است. طبق اطلاعاتی که در خود این سایت آمده، تا الان در آن بیشتر از 453 هزار پروژه انجام شده که ارزشی بیشتر از 2 میلیارد و 700 میلیون تومان داشته.

سایت فریلنسری تایپ ایران

کارمزدی که این سایت از فریلنسر دریافت می‌کند بر اساس نوع اکانت او، بین 8 الی 15 درصد است و البته اکانت‌ها با قابلیت‌های مختلف در این سایت هم قابل خریداری هستند.

6_ دیوار و شیپور!

بله، دیوار و شیپور سایت های فریلنسری نیستند، اما اگر هدف‌تان این است که کارفرمای دورکاری پیدا کنید، این سایت‌ها هم مناسبند. من خودم در گذشته برای پیدا کردن کار، به سراغ بخش استخدامی آنها می‌رفتم، دسته شغلی مورد نظرم را انتخاب کرده و با جستجوی عبارت‌هایی مثل دورکار، فریلنسر، غیر حضوری و… موقعیت‌های شغلی دلخواه را پیدا می‌کردم.

پیدا کردن کار فریلنسری

توضیح عکس: پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب فریلنسری در سایت دیوار

علاوه بر اینها، خود سایت‌های استخدامی مثل جابینجا، ایران استخدام و… هم موقعیت‌های شغلی زیادی برای فریلنسرها دارند.

بهترین سایت های فریلنسری خارجی

خب، لیست بالا در واقع لیست بهترین سایت های فریلنسری در ایران بود وگرنه اگر می‌خواستم سایت‌های تازه راه‌اندازی‌شده را هم نام ببرم، می‌توانستم به بیشتر از 10 سایت اشاره کنم. در هر حال در ادامه می‌خواهم به آن‌دسته از عزیزانی که علاقه‌مند به کسب درآمد دلاری هستند، بهترین سایت های فریلنسری خارجی را معرفی کنم.

1_ freelancer

از جمله بزرگ‌ترین سایت های فریلنسری در جهان، همین سایت freelancer است. این سایت بیشتر از 58 میلیون نفر فریلنسر دارد که از حدود 250 کشور جهان در آن عضو شده‌اند. خدمات قابل جستجو در این سایت شامل خدمات تولید محتوا، برنامه نویسی، طراحی سایت، بازاریابی دیجیتال و… است.

کسب درآمد از وب سایت Freelancer

همانطور که اطلاع دارید، این وب سایت خیلی با کاربران ایرانی سر سازگاری ندارد و نمی‌توانید به راحتی در آن عضو شوید. اما الان هستند در وب فارسی سایت‌هایی که خدمات عضویت در آن را ارائه کرده و چیزی بین 1 الی 2 میلیون تومان در ازای دادن یک اکانت تایید شده از شما دریافت می‌کنند.

2_ upwork

عملا می‌توانم بگویم رقیب اصلی وب سایت فریلنسر، همین سایت upwork است. upwork بیشتر از 20 سال سابقه فعالیت در این زمینه را داشته و تعداد فریلنسرهای آن بیشتر از 16 میلیون نفر است! برای فعالیت در این سایت فریلنسری هم متاسفانه کاربران ایرانی با محدودیت‌هایی روبرو هستند اما بعضی سایت‌های فارسی‌زبان خدمات تایید اکانت کاربری آن را با قیمتی بین 2 الی 3 میلیون تومان ارائه می‌کنند.

سایت فریلنسری Upwork

3_ fiverr

فرقی ندارد که به دنبال خدمات طراحی فروشگاه اینترنتی هستید یا برنامه نویسی یک اپلیکیشن اندروید با زبان برنامه نویسی خاص، در هر حال فریلنسرهایی که در fiverr فعالند، به شما کمک می‌کنند. مثل بقیه سایت‌ های فریلنسری خارجی، برای خرید اکانت وریفای شده این سایت هم باید چیزی بین 1 الی 2 میلیون تومان به سایت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌کنند، هزینه بپردازید.

سایت فریلنسری Fiverr

آیا الزامی به استفاده از سایت های فریلنسری داریم؟

شانس، مهارت، تلاش! طبق تجربه من این 3 مورد چیزهایی هستند که مشخص می‌کنند آیا شما الزاما برای موفقیت در دنیای فریلنسری مجبورید به سراغ سایت های فریلنسری بروید یا نه؟!

مثلا خود من چون خیلی علاقه‌ای به این سایت‌ها نداشتم، سال‌‌ها پیش با تلاش بیشتر، یادگیری، ساخت ارتباط و البته در ابتدا کار کردن با هزینه اندک، با چند سایت موفق و بزرگ ایرانی همکاری‌ام را در زمینه تولید محتوا شروع کردم.

به این ترتیب عملا بین 1 الی 2 سال بدون نیاز به هیچ کارفرمای دیگری، با آنها همکاری می‌کردم و در این بین هر از گاهی برای درآمد بیشتر، از این سایت‌های فریلنسری پروژه‌های کوچکی هم می‌گرفتم.

ممکن است شما هم به‌شکل شانسی یا به خاطر تلاش یا اصلا مهارتی که در حوزه کاری‌تان دارید، با یک یا چند کارفرمای دورکار آشنا شده و از سایت های فریلنسری بی‌نیاز شوید.

مزایای استفاده از سایت های فریلنسری چیست؟

مزایای سایت های فریلنسری

اولین مزیت این است که این سایت‌ها بین شما و کارفرما واسطه‌گری کرده و تا حدود زیادی احتمال کلاه‌برداری و پایمال شدن حق‌تان را کاهش می‌دهند.

مزیت دوم این است که به کمک این سایت‌ها می‌توانید حتی بدون داشتن یک برند و شناخته‌شده‌بودن، کار پیدا کنید.

علاوه بر اینها، اگر قصد کسب درآمد دلاری داشته باشید، قطعا یکی از بهترین و ساده‌ترین انتخاب‌های‌تان کار با سایت های فریلنسری است.

معایب استفاده از سایت های فریلنسری چیست؟

معایب سایت های فریلنسری

به نظر من مهم‌ترین عیب سایت های فریلنسری، میزان کمیسیون زیادی است که دریافت می‌کنند. همانطور که مشاهده کردید حتی بعضی از آنها 20 درصد دستمزد فریلنسر را از او می‌گیرند.

مورد بعدی این است که در بعضی حوزه‌ها، مخصوصا حوزه‌هایی که کارفرما با اهمیت خدمات باکیفیت در آن آشنا نیستند، بعضی فریلنسرها با ارائه خدمات بی‌کیفیت و قیمت پایین، کل بازار را در سایت فریلنسری تحت تاثیر خودشان قرار می‌دهند.

در آخر هم اینکه سایت های فریلنسری همه‌شان می‌گویند کارفرما و فریلنسر حق ندارند خارج از سایت با هم ارتباط برقرار کنند. این در حالی است که استفاده از سیستم‌های چت آنها نسبت به چت واتس‌اپ و تلگرام بسیار سخت‌تر و زمان‌بر است.

چطور در سایت های فریلنسری موفق باشیم؟

اجازه بدهید قبل از تمام شدن مقاله، به این سوال مهم که خب قطعا سوال خیلی از شما عزیزان است، جواب بدهم.

1_ گارانتی بدهید

راستش را بخواهید این تجربه من است، من از همان ابتدای شروع کارم در سایت های فریلنسری و حتی در خارج از این سایت‌ها، به تمامی مشتریانم می‌گفتم که خدماتم گارانتی دارد. یعنی به هر دلیلی اگر از آن رضایت نداشتند، هزینه‌شان را برمی‌گردانم. جالب اینجاست که طی 3/4 سال، فقط 2 مشتری از گارانتی استفاده کردند در حالی‌که بسیاری از مشتریان به خاطر آن به من اعتماد کرده و با من همکاری می‌کردند.

2_ ارزان‌فروش نباشید!

درست است که ارزان‌فروشی باعث می‌شود مشتریان زیادی داشته باشید، اما یادتان باشد اغلب شغل‌های فریلنسری، به‌شکلی هستند که در صورت فعالیت زیاد در آنها با مشکلات جسمی مثل چشم درد، دست درد، کمر درد و… روبرو می‌شوید. بنابراین کمی قدر زحمات خودتان را بدانید. در ضمن طبق تجربه من، اگر کیفیت کارتان بالا باشد، همیشه مشتریانی هستند که حاضرند دستمزد بالایی برایش بدهند و نیاز نیست برای درآمد بیشتر خودتان را اذیت کنید.

3_ برای گرفتن نظر مثبت، تلاش کنید

مخصوصا در اوایل شروع مسیر، برای دریافت نظرات مثبت در سایت های فریلنسری، کمی بیشتر تلاش کنید. مثلا خود من در ابتدا چند پروژه با قیمت بسیار پایین قبول کردم تا نظرات مثبتی بگیرم و به مرور در این سایت‌ها مشتریان بیشتری جذب کنم.

سایت های کسب درآمد از فریلنسری

کلام آخر

معمولا کارفرماها پروژه‌های خودشان را به فریلنسری می‌دهند که حرفه‌ای و باتجربه باشد. این مورد در پروژه‌های بزرگ اهمیت زیادی دارد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید حرفه‌ای بودن خودتان را به کارفرماها نشان دهید این است که یک سایت شخصی داشته باشید و نمونه کارهای خودتان را در آن قرار دهید. برای ساخت سایت می‌توانید از سایت ساز پرتال کمک بگیرید. با پرتال در کمترین زمان ممکن یک سایت می‌سازید و سطح کار خودتان را چند پله ارتقا می‌دهید.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم بهترین سایت های فریلنسری در ایران و خارج از کشور برای استخدام فریلنسرها را بررسی کردیم. در آخر اگر سوال و نظری داشتید، در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.